czwartek, 29 sierpnia 2013

Operacja palców młotkowatych

   Tylu ilu zwolenników, tylu przeciwników..... Czy słusznie, czy za decyzją stoi tylko strach? Najczęściej dopiero gdy ktoś podejmie decyzję o operacji i przejdzie przez to sam to wie, że warto było. Komplikacje zawsze mogą się przytrafić. Z reguły krążą tajemnicze legendy, żeby nie operować, haluksy odrosną a wyprostowane palce znowu zmłotkowacieją. Takich opinii możemy się nasłuchać od wielu osób, a czy ktoś spotkał osobiście osobę operowaną niezadowoloną? Przez wiele lat pracy "bezpośrednio w temacie" spotkałam jedną osobę niezadowoloną z operacji. I to nie była źle wykonana operacja, tylko nie zostało tej osobie wszystko wytłumaczone przed czego ma się spodziewać po zabiegu.
   Palce młotkowate z reguły operuje się gdy nie można nawet biernie uzyskać pełnego wyprostu w stawach między paliczkowych (bliższym lub dalszym).O palcach młotkowatych pisałam tu: Palce młotkowate Chirurg-ortopeda koryguje krzywy palec i umieszcza drut na 5-6 tygodni. Na ten czas mamy różne zalecenia, między innymi częstego trzymania nogi wyżej, aby zapobiec obrzękom, opatrunki, możliwe że będzie konieczne noszenie specjalnego buta. Wszystko jest uzależnione od stopnia podgięcia młotkowatego palca, który to palec i który staw oraz w jakim wieku podejmujemy się korekcji. Dolegliwości bólowe po operacji oczywiście mogą wystąpić w różnym nasileniu. Często zależy to też od naszego nastawienia i indywidualnej wrażliwości. Najgorsze są z reguły pierwsze 3 dni, ale w tym czasie przebywa się jeszcze w szpitalu i w razie potrzeby podane nam zostaną środki przeciwbólowe. Potrzebna może okazać się również rehabilitacja, ale to też indywidualnie zleca lekarz.
   Wspaniały efekt końcowy to nie tylko prosty palec/palce, ale również w 99% koniec ze zrogowaceniami powstałymi skutkiem palca młotkowatego. Ponieważ na skórę stopy przestaną naciskać patologicznie od środka elementy kostne, skóra zacznie się regenerować i w miejscach gdzie były modzele czy nagniotki stanie się ona miękka i ładna. Na koniec dodaję fotkę stópki mojej pacjentki po operacji. Był duży haluks i II palec młotkowaty z wszelkimi "dobrodziejstwami" tworzącymi się przy tej wadzie. Niestety robienie zdjęć stopom jest bardzo trudne, nawet stopy idealne uzyskują na fotkach zarys możliwej wady w przyszłości. Nie wiem czy to sprawa aparatu, światła, czy doświadczenia...hehehe. Niestety nie zrobiłam zdjęcia przed zabiegiem, ale pacjentka wybiera się "na drugą nogę", a przed operacją będzie pewnie u mnie na pedicurze, więc będzie zdjęcie przed i po. Na zdjęciu zamieszczonym poniżej zaręczam, poprawa 1000000% :) i zadowolenie właścicielki :).



17 komentarzy:

  1. mam pytanie, czy po takiej operacji palec normalnie "działa"? Tzn. czy ma pełną ruchomość ? Miałam podobny zabieg i nie mogę zginać operowanego palca.
    Dorota

    OdpowiedzUsuń
  2. Staw jest usztywniony, przed zabiegiem o wszystkim powinien informować operator...... niestety coś za coś :( Na pewno lepsze to niż ból, zniekształcenie nieestetyczne, tworzenie się odcisku, i dziesięć innych "atrakcji" z niemożnością kupienia wygodnego obuwia włącznie.....

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem po operacji palcy młoteczkowatych i noszę buty ortopedyczne ,drugi palec przy paliczku bliższym zaczął się ruszać a był sztywny :(:(czy cos nie tak jest ???proszę o odp!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. a w którym stawie był przykurcz zgięciowy- młoteczek? w międzypaliczkowym bliższy czy dalszym? Może na świeżo po zabiegu był obrzęk i jak zszedł to ruchomość wróciła, a palec w stawie międzypaliczkowym dalszym rusza się? Wszelki info powinni udzielić w przychodni przyszpitalnej na kontroli, myślę, że można z niepokojącym pytaniem również do nich zadzwonić, albo umówić się za wizytę. Ja nie mogę odp na to pytanie, bo nie byłam przy operacji i nie wiem co tam wykonano....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W obu dwóch był przykurcz w stawie między paliczkowym nie rusza się palce wszystkie są spuchnięte kontrolę mam dopiero 9kwietnia.Czy w ogóle po takim zabiegu bedę ruszać później palcami w sensie zgiąć i wyprost?

      Usuń
  5. Najprawdopodobniej ruchomości nie będzie, ciągle mnie zadziwia jak można przed zabiegiem nie wytłumaczyć wszystkiego pacjentowi..... :( Usztywnia się ten staw w celu zapobiegania nawrotom. Czyli jak rozumiem przykurcz był i w międzypaliczkowym bliższym i dalszym, bo mamy dwa stawy międzypaliczkowe w palcach II-V....

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak na jednej nodze paliczek dalszy i bliższy był operowany dziękuję za odpowiedź:)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Miałam wydłużenie zginacza długiego palców od 2-5 oraz artrodeze między paliczkowa poprzez drut K

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I czy po dwóch tygodniach zdjęcia gipsu palec może zacząć się ruszać?

      Usuń
  8. Artrodeza, zwana również sztuczną ankylozą jest operacyjnym wytworzeniem w stawie osteogenezy pomiędzy dwiema kośćmi wskutek interwencji chirurgicznej i ma na celu trwałe usztywnienie stawu uniemożliwiając jego późniejsze zginanie.
    to jest tłumaczenie encyklopedyczne, więc nie powinien się ruszać......... może zgłosić się na wcześniejszą kontrolę....... a bolesności nie ma?

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie nie boli mnie tak jest prosty jak noga jest na podłożu tylko jak dotknę to się lekko zgina

    OdpowiedzUsuń
  10. Może to tylko takie "tkankowe" wrażenie, a w sensie strikte jest jednak nieruchomy? Tak czy inaczej trzeba czekać do wizyty i skonsultować :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Może i tak tkanka niestety nie znam się na tym i będę musiała poczekać do kontroli :)

    OdpowiedzUsuń
  12. miałam wykonany zabieg wydłużania więzadła w drugim palcu u stopy jestem 5 tygodni po zabiegu nadal noszę drucik jednak niepokoi mnie to że palec stał się czerwony i opuchniety a wcześniej było w porządku czy to normalne?

    OdpowiedzUsuń
  13. Proszę skonsultować z lekarzem prowadzącym, jedna moja pacjentka miała zasinienie przez około 2-mc-e, wrażenie opuchnięcia jest do dziś, nic się nie dzieje, nie boli, palec prosty itd. Nie można dać jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie bez całkowitego "osobistego" zapoznania przypadku.

    OdpowiedzUsuń
  14. czy po takim zabiegu palec będzie się normalnie zginał ? drut miałem wyciągany tydzień temu a palec ciągle jest sztywny co uniemożliwia też poruszanie pozostałymi miałem podobnie jak poprzednia pytająca wydłużanie więzadeł u drugiego palca

    OdpowiedzUsuń
  15. Może być "sztywny" na stałe, proszę zapytać lekarza prowadzącego, są różne techniki operacyjnej korekty, więc nie umiem odpowiedzieć, przepraszam :)

    OdpowiedzUsuń