sobota, 5 października 2013

Wkładki ortopedyczne

   W wcześniejszych postach (np Zdrowe Nogi- co to jest, co oznacza, czy ktoś ma je zdrowe?  ) opisywałam wpływ prawidłowego i nieprawidłowego ustawienia stóp dla całego naszego organizmu i jego funkcjonowania. Stopy są dwiema podporowymi "platformami", w których nie ma miejsca na uchybienia bez następstw w "wyższych piętrach". Dlatego też, ktoś wpadł na genialny pomysł stworzenia wkładek ortopedycznych na miarę. Wykonuje się je w dość prosty sposób. Robi się odbitkę stóp na tzw plantografie (urządzenie to opiszę w osobnym temacie). Podstawowy plantograf- atramentowy pozwala uzyskać obraz odbitych stóp, badamy każdą osobno, a na odbitkach wyraźnie zaznaczają się miejsca przeciążone, z tworzącymi się zrogowaceniami czy innymi zmianami. Dodatkowo przeprowadza się z pacjentem wywiad chorobowy, oraz wykonuje się oględziny stóp. Na podstawie zebranych wiadomości opisuje się konkretnie wkładkę, jakie elementy korygujące ma ona zawierać, jakiej ma być długości itp.
Są miejsca gdzie można się udać tylko w celu pomiaru i wykonania wkładek. Zostanie nam podany termin na kiedy będą one gotowe. U mnie w gabinecie mam trochę inny "system". Po wzięciu miary i opisaniu wysyłam zamówienie do pracowni ortopedycznej (w moim przypadku do zupełnie innego miasta) i po wykonaniu są one mi odsyłane. Przedłuża się to wszystko niestety dzięki naszej poczcie, ale jako że pracowni nie posiadam, jest to dla mnie i dla moich pacjentów dobre rozwiązanie.
  Dlaczego wkładki ortopedyczne należy robić na miarę?
W sklepach nie brakuje wkładek w różnych rozmiarach i z różnych materiałów, które to zawierają elementy przeciw płaskostopiu poprzecznemu czy podłużnemu. Niestety, jeżeli naszym stopom coś dolega, to na takiej wkładce "sklepowej"  nie możemy polegać. Układ kostny stóp, mimo posiadania tego samego rozmiaru obuwia, może bardzo się różnić. Elementy korygujące będą przez to mieć inne swoje właściwe miejsce u każdego z nas. Pelota przeciw płaskostopiu poprzecznemu umieszczona w niewłaściwej pozycji będzie powodowała ból, brak jakiegokolwiek działania albo pogłębienie wady stopy. Dlatego też, jeżeli już taka potrzeba zachodzi, aby naszym stopom dopomóc, róbmy wkładki indywidualnie. Myślę, że nie będzie przesadą, gdy układ naszych stóp może prowokować w przyszłości wadę/chorobę, regularnie wykonywać wkładkę profilaktyczną, utrzymującą fizjologiczne ustawienie.
   Osobiście zrobiłam sobie do butów sportowych takie wkładki, są one bardzo wygodne i miękkie (moje są "węglowe"). Nikt i tak nie widzi ich w butach, wyglądem wcale nie odstraszają, a wygoda chodzenia okazuje się super nieocenionym komfortem.

2 komentarze:

  1. Kiedy pierwszy raz włożyłem wkładki ortopedyczne do swoich butów czułem się bardzo niekomfortowo. Noszenie ich związane było z delikatnie krótszą lewą kończyną. Pamiętam ten dyskomfort. Dziś sam jestem specjalistą w branży i proponuje pacjentom indywidualne wkładki ortopedyczne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Często pacjenci zadają pytania i wkładki typu.... a w sklepie są teraz wkładki firmy..... mam kupić? Tłumaczę.... czy Pani mając nr 39 i Pani koleżanka z tym samym nr macie identyczne stopy? Każdy człowiek mający nawet ten sam nr butów ma inny układ i wkładki -sensowne wkładki- każdy powinien mieć indywidualnie dostosowywane. Ja współpracuję z pracownią ort w Łodzi, robię pomiary i zamawiam pocztą dla pacjentów. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń